Dizel Fiat/Opel 1.3 MultiJet/CDTI

1.3 Multijet turbo motor je rezultat iskustva sa većim i veoma uspešnim 1.9 i 2.4 JTD motorima. Motor je projektovan prvenstveno za automobile segmentima A i B. Četvoro-cilindrični motor zasnovan na sistemu druge generacije Common Rail debitovao je 2003. Motor ima relativno malu težinu i hvali se modernim dizajnom. Može naći u širokom spektru modela Fijata i GM korporacije (uglavnom Opel). On se takođe pojavio u nekoliko modela Lančije, Alfa Romea, Suzukija, indijske Tata i Ford-a. Kupci mogu da biraju između opcije 70, 75, 90 i 105 KS.

1.3 MultiJet je jedan od najmanjih automobilskih dizel motora na svetu. Sa kapacitetom manjim od 1.3 litara i četiri cilindra i sa preciznom kontrolom ubrizgavanja goriva. U svakoj verziji doza goriva je podeljena na manja ubrizgavanja (prva generacija 5 ubrizgavanaj po ciklusu, 2009. uz modernizovanu varijantu 8 ubrizgavanja po ciklusu). Ovo “omekšava” rad motora i smanjuje emisiju izduvnih gasova. Osnovna varijante motora je opremljena sa turbinom fiksne geometrije, najmoćnije verzije imaju turbinu sa promenljivom geometrijom. 1.3 dizeli su zastupljeni u izuzetno širokom rasponu automobila. 1.3 Multijet je ugrađivan u automobile mnogih proizvođača, tako u zavisnosti od marke ide pod imenom MultiJet i CDTI, ali i JTDM, DDiS, TDCi.

Glavna prednost Multijet motora na 1.3 je mala potrošnja goriva oko 4.5-6.5 litara u zavisnosti od modela i stila vožnje. Takođe možete uživati u pristojnoj dinamici (uglavnom u urbanim uslovima), iako je jasno da mali dizel nije brzina demona i prilično nevoljno dolazi u blizinu maksimalne brzine. U 2009. godini, kako bi bio u skladu sa Euro 5 standardom, motor je doživeo modifikacije, i kao rezultat toga, nova generacija motora Multijet 2 sa varijantama snage od 75, 85, 90 ili 95 KS. Najmoćniji varijanta je opremljena filterom čestica čađi i turbinom promenljive geometrije.

Prilično komplikovanom strukturom i tipičnim načinu eksplatacije (ovi motori su često korišćeni, brutalno tretirani u službenim automobilima i malim dostavnim vozilima), pouzdanosti je procenjena visoko.

Karakteristično za ove motore je potrošnja ulja, pa stoga treba redovno pratiti nivo ulja u motoru – zanemarivanja može koštati skupo.

Fiat uglavnom koristi klasičan zamajac, a Opel koristi plivajući zamajac.

Pazite prilikom prelaska preko ispupčenja i ivičnjaka jer karter je u većini modela veoma nizak, tako da ga je lako oštetiti, a samim tim i dovesti do curenja ulja, problema sa podmazivanjem i oštećenjem motora.

Kao i u slučaju drugih dizela problem može izazvati EGR ventil.

Ispostavilo se da je motor prilično osetljiv na vlagu – mnogi korisnici se žale da na kišnom vremenu dolazi do gubitka električne energije.

Turbina je osetljiva na uslove rada, kvar izaziva nedostatak podmazivanja, inače turbina se pokazala izdržljiva.

Problemi sa španerom pogonskog lanca, osetljiv je na smanjen nivo motornog ulja – nedostatak ulja može da izazove neželjeni rad zatezača lanca, lanac može da prezubi. Iz tog razloga se ne isplati štednja, kupovina nekvalitetnog ulja ili produžavanje intervala zamene ulja. U slučaju prezubljenja lanca, popravka može biti skupa.

Curenje rashladne tečnosti iz termostata. Mali, ali nezapažen kvar može izazvati od curenja rashladne tečnosti do pregrevanja motora. Potrebno je proveravati nivo tečnosti u ekspanzijonoj boci rashladne tečnosti.

Sistem ubrizgavanja ima dobru trajnost i ne bi trebalo da izazove probleme. Trebalo bi da proverite stanje pogonskog lanca koji ne voli davanje oštarog gasa i može da traje, a u ekstremnim slučajevima, može da dođe do pucanja lanca.

Ako se odlučite za automobil sa 1.3 Multijet motorom opremljenim sa DPF filterom, obično možemo očekivati prilično miran život, pod uslovom da s vremena na vreme provozate automobil po autoputu.

Fiat/Opel 1.3 MultiJet/CDTI motor Modeli sa 1.3 MultiJet/CDTI motorom Fiat Panda II: 09.2003-09.2012 Fiat Panda III: od 02.2012 Fiat 500: od 10.2007 Fiat Punto II: 06.2003-01.2008 Fiat Grande Punto/Punto: od 10.2005 Fiat Idea: 10.2005-07.2012 Fiat Linea: od 06.2007 Fiat Doblo: od 05.2004 Alfa Romeo MiTo: od 09.2008 Lancia Ypsilon I/II: od 09.2006 Lancia Musa: 10.2004-06.2007 Opel Agila A/B: od 08.2003 Opel Corsa C/D: od 06.2003 Opel Astra H/J: od 08.2005 Opel Meriva A/B: od 09.2003 Opel Tigra TwinTop: 06.2004-04.2009 Ford Ka: od 10.2008 Suzuki Wagon R+: 09.2003-03.2006 Suzuki Ignis II: 09.2003-12.2007 Suzuki Splash: od 01.2008 Suzuki Swift III/IV: od 08.2005 ZAKLJUČAK Ako se ne zanemare instrukcije odgovarajućeg održavanja, 1.3 Multijet ne izaziva ozbiljne probleme. Ako možete naći redovno servisiran automobil sa 1.3 Multijet motorom, možete lako da odlučite da kupite – mali dizel, koji se dokazao kao sasvim izdržljiv motor.