1.9 TDI motor

Prva generacija motora opšte poznat kao TDI-VP bila je snage 75, 90 i 110 KS i snabdevanje gorivom je išlo preko Bosch rotacione pumpe. Najjača varijanta se odlikuje upotrebom turbine promenljive geometrije i plivajućeg zamajca. Motor je u ponudi od 1991. do 2010. u širokom spektru VW modela i ubrzo stekao popularnost zbog niske potrošnje goriva i dobre dinamike, ali je kritikovan zbog loše radne kulture. Direktno ubrizgavanje goriva korišćeno u 1.9 TDI motorima, zahteva veoma visoku preciznost i veliki pritisak. U principu, dizel motori sa direktnim ubrizgavanjem goriva su glasniji od onih sa indirektnim ubrizgavanjem, i zbog toga je uveden u 1.9TDI motore dvostepeni injektor. Ovo rešenje je omogućilo sprovođenje tzv. pred ubrizgavanja koristeći tradicionalne pumpe visokog pritiska “Boš pumpa” za gorivo, montiranu od početka na 1.9 TDI motora. Prvo manje ubrizgavanje priprema cilindar za glavno ubrizgavanje goriva u cilindar i poboljšava glavno sagorevanje, koje nije oštro – to jeste smanjuje buku. 1.9 TDI-VP koristi turbopunjač, interkuler, EGR ventil i grejače u sistemu za hladjenje za lako startovanje na niskim temperaturama. Godine 1998. pojavio na tržištu novu generacija 1.9 TDI – 1.9 TDI PD. Odlikuje se upotrebom pumpa-dizna ubrizgavanja, koje je zamenila tradicionalne injektore i pumpu. Ovo rešenje je pomoglo da se poveća pritisak ubrizgavanja i tako smanji potrošnja goriva i ponovo poboljšaju performanse. U ovom slučaju, nažalost, već se pojavio mali propratni efekat – blago veći troškovi održavanja, ovaj motor je imao plivajući zamajac i turbinu promenjive geometrije. Samo optužba protiv 1.9 TDI i 1.9 TDI PD je da su prilično bučni. Srećom, ova neprijatnost se da osetiti tek u nižim klasama automobila, i uglavnom pri maloj brzini. Kada vozite pri brzini od oko 100 km/h akustičnih problema nema. Važno je napomenuti da je u cilju suzbijanja vibracija, proizvođač ovih motora koristio držače motora sa skupim jastucima punjenim uljem. Upotreba jeftinih držača u potpunosti izrađena od gume i metala pogoršavaju udobnost. Krajem 90-ih godina prošlog veka, Volkswagen 1.9 TDI motor ponudio je rešenje koje će se masovno koristit u putničkim automobilima. Pumpa-dizna sistem ubrizgavanja omogućilo je da se postigne još veći pritisak ubrizgavanja, a time i smanji potrošnja goriva. Nažalost, ni boš-pumpa sa dvostepenim injektorima ni pumpa-dizna sistem, nije eliminisao glavne nedostatke TDI motora: dizel zveckanje i jake vibracije koje na manjim automobila prelaze na automobil, na pedale i volan. Ako čujete glasno zveckanje ispod haube automobila, to ne mora da znači da sa motorom nešto nije u redu – to samo radi 1.9 TDI.

Sa pojavom pumpa-dizna sistemom, 1.9 TDI motor su počeli da zahtevaju sofisticiranije rukovanje i striktno poštovanje između ostalog i kvalitet i vrste motornog ulja. 1.9 TDI motora sa pumpa-dizna sistemom, koji pokreće bregasta osovina, stvarajući tako veliki pritisak. Potreban je veoma velika mehanička snaga da pomerite klip pumpe injectora. Kod ovih motora mora se striktno poštovati rok za zamenu zupčastog kaiša zbog svog dodatnog opterećenja – bregasta osovina pomera klipove injektora. Kod 1.9 TDI motora intervali zamene zupčastog kaiša su u suštini veoma različiti i u rasponu su od 60000km do 120000km, zavisno od generacije motora. Kada kupite automobil sa 1.9 TDI motorom najbolje je da odmah zamenite zupčasti kaiš. Kao najpouzdanijim se smatraju ranije verzije 1.9 TDI dizela koji su imali rotacionu pumpu i snagu od 75 do 110 konjskih snaga. Najpopularnija je verzija dizel motora sa snagom od 90 KS. Najčešće je sa turbinom sa fiksnom geometrijom, a uz malo sreće, automobil ne sadrži plivajući zamajac. 90 KS 1.9 TDI motor uz redovan servis može postići 500000 km, čak i ako vozač voli da pritisne gas. Postoje mnoge varijante i snage 1.9 TDI motora. 1.9 TDI motor sa 110 KS i više je skuplji za popravku i manje mu traju turbina promenljive geometrije i plivajući zamajac. Neki verzije 1.9 TDI motorom mogu raditi sa filterom čestica čađi, a to znači još problema i nevolja. I na kraju, još jedna napomena: 1.9 TDI, kao i većina turbo motora, voli da troši ulje. Zbog toga je važno da se redovno proverava nivo, pogotovo posle duge letnje turneje, gde je dizel radio pod velikim opterećenjem. Bićete iznenađeni koliko je u stanju da potroši ulje na takvom putovanju! Volkswagen je ljubomorno čuvao svoju uspešnu pogonsku jedinicu 1.9TDI i nije ga dao konkurenckim proizvođačima. Jedini izuzetak od ovog pravila je prva generacija Ford Galaxy. Auto je bio blizanac VW Sharan i Seat Alhambra i dobio je široku paletu TDI motora sa snagom od 90, 110, 115, 130 i 150 KS. 1.9 TDI: izgradnja ranih 90-ih je dugo trajala, ali je u to vreme uvela niz promena. Poznat po svojoj niskom potrošnjom goriva. Stvarno dobar. Jednostavno i dobro promišljen motor 1.9 TDI je svoj debi u ranim 90 od početka, injektiranje je pokreće (TDI VP), ali to se odnosi samo na verziju sa kapacitetom od 75, 90 i 110 KS. Kasnije je uveo Power Injector (TDI PD). Sve 1.9 TDI imaju sličan tajming dizajn, osam ventila, pogon pojas, koji podležu zameni svakih 90 hiljada km. Ozbiljno, međutim, razlikuju pribor: originalni nije imao promenljiva merila turbine ili dual zamajac, ali one imaju sada sve powered motore. Kada se 2003. pojavio prvi 2.0 TDI motor počelo je polako povlačenje 1.9 TDI. Nažalost, novi dizel se pokazao kao više nepouzdan. Dakle, ako postoji izbor između automobila od 1.9 TDI i 2.0 TDI izabrati stariju generaciju motora, iako ona pruža nešto lošije performanse, i svakako bolje izabrati verziju 130KS 1.9 TDI od 150 KS 2.5 TDI (stvara velike troškove). ZAKLJUČAK TDI motori nude širok spektar mogućnosti u izboru marke, modela i sistema napajanja, tako da svako može lako pronaći nešto baš za sebe. Uz uslov striktno pridržavanje svih rokova servisa za nesmetan rad motora, ali srećom i u slučaju bilo kakvog kvara, popravku bi trebalo uspešno rešiti većina servisa. Zahvaljujući ovim i mnogim drugim prednostima, 1.9 TDI motori su tokom godina uspešno dokazali svoju vrednost i doprineli promeni imidža svih dizel motora. Vredno je pomenuti prednosti dugog radnog veka motora, što čini da i stariji automobili sa ovim motorom i dalje uživaju veliku popularnost. Naravno, nije svaka verzija sa 1.9 TDI motorom jednako pouzdana. Njegove prednosti su jednostavnost i relativno niska cena popravke – generalno nema dvostruki zamajac i turbinu promenljive geometrije (osim dva modela). Noviji 1.9 TDI motori sa brizgaljkama su komplikovaniji, sa više osetljivih komponenti.